CONTACT
represented by
VAN HORN
Daniela Steinfeld
Ackerstr. 99
40233 Düsseldorf
www.van-horn.net/artist/anys-reimann
info@van-horn.net
lives and works in Düsseldorf, Germany
LIFELINE
2022 - 2023
lecturer at the design department of the HS Düsseldorf
2022
entry of artist list by Van Horn gallery
2018 - 2020
painting class Ellen Gallagher
Kunstakademie Düsseldorf
2012 - 2019
sculptor class Thomas Grünfeld
Kunstakademie Düsseldorf
1998 - 2011...
owner atelier anysK
, object and product design,
inhouse art director
1995
studies of experimental material design, man and space, product design
Hogeschool voor beeldende Kunsten Rotterdam en Omstreken, HRO
1992 - 1997
dipl. ing. / graduate engineer int. architecture
It's all about Being, being other, being an individual... what it means to be many
and Anys Reimann's compositions show new perspectives on this feeling and attribution in a variety of ways.
The german daughter of a West African man and an East Prussian woman, she explores, seduces and sharpens the view on the multitude of possible narratives and the new truths associated with them, by appropriating and perverting traditional representations of people of color, women, so called 'Foreigners'...
Subtly, almost imperceptibly, she processes her own bicultural afropean being and experience, which is particularly expressed in her collages / collage paintings. In almost every one of these "portraits", whether abstract or figurative, light and dark-skinned details are used. Because "I is Many".
As a child, the stepdaughter of a journalist and portrait photographer began to arrange magazine clippings into fantastic surreal machines!, which she further used as a young designer as 'moods' and 'laboratory' for
objects and sculptural product ideas, to turn this developed way of visualization into two independently speaking strands of work in sculpture, collage / painting.
The Leitmotiv 'Layers of Meanings' -
new interpretations of global cultural history, whether from literature, popular belief or pop culture; Attributions and their changes in gender identities, tradition and modernity, form the conceptual core of Anys' works, which are primarily based on her sculptural portraits... object-like investigations, and her collage paintings as a medium of manifestation.
Poetic passages of text, quotes, puns, ('plateau', 'bellows', 'incarnat') hidden meaning and irony reinforce Reimann's message of emancipation, empowerment and presence.
Natural materials such as fur, wax and wood, leather as image carrier and object body, supplemented by synthetic components, form hybrid opposites, corporeality!, and testify to a surreal sensuality that literally gets under your skin. The pictures and sculptures, work titles, poems, installations, sound/video works and even the fragrances used, describe states and beings, evoke intimacy - her large figurines clearly trigger desire because of their intimate charisma - and outline a strong "personality" that touches you and wants to touch.
DEUTSCH
Es geht um das Sein, anders sein, ein Individuum sein... was es bedeutet viel zu sein
und Anys Reimanns Kompositionen zeigen neue Sichtweisen auf dieses Empfinden und Zuschreiben in vielfältigster Weise.
Die deutsche Tochter eines westafrikanischen Mannes und einer ostpreussischen Frau, erforscht, verführt und schärft den Blick auf die Vielzahl möglicher Narrative und den damit verbundenen neuen Wahrheiten, mittels Aneignung und Verkehrung althergebrachter Darstellungen von PoC, Frauen, sogenannten 'Fremden', Marginalisierten ...
Subtil verarbeitet sie das eigene afropäische farbige Sein und Erleben, dass ganz besonders in Ihren Collagen / Collagepaintings zum Ausdruck kommt. In fast jedem dieser „Portraits“, ob figurativ oder abstrakt, sind hell-und dunkelhäutige Detailausschnitte verwendet. Denn "Ich ist Viele".
Als Kind begann die Stieftochter eines Journalisten und Portraitfotografen Magazinausschnitte zu fantastischen Maschinen! zu arrangieren, die sie als junge Gestalterin für Moods und 'Labor' für Objekte und skulpturale Produktideen benutzte, um dann aus dieser Entwicklung eigenständig sprechende Werkstränge in Skulptur, Collage / Malerei zu erschaffen.
Das Leitmotiv 'Schichten der Bedeutung' / 'Layers of Meanings'
Neuinterpretationen globaler Kulturgeschichte, ob aus Film, Literatur, Volksglaube oder Popkultur; Zuschreibungen und deren Veränderungen in Geschlechts-Identitäten, Traditionen und Moderne, bilden den konzeptionellen Kern von Anys' Werken, die primär auf ihren Skulpturportraits, objekthaften Untersuchungen, und ihren CollagePaintings als Medium der Manifestation basieren.
Gedichtete Textpassagen, Zitate, Wortspiele, ('Plateau', 'Balg', 'Incarnat') Hintersinn und Ironie, verstärken Reimanns Botschaft von Emanzipation, Ermächtigung und Präsenz.
Naturmaterialien wie Fell,Wachs und Holz, Leder als Bildträger und Objektkörper, ergänzt durch synthetische Komponenten, bilden hybride Gegenüber, Körperlichkeit!, und zeugen von einer surrealen Sensualität , die im wahrsten Sinne des Wortes unter die Haut geht.
Die Bilder und Skulpturen, Werktitel, Gedichte, Installationen, Sound-/ Video- Arbeiten und sogar eingesetzte Düfte beschreiben Zustände und Wesenheiten, evozieren Intimität – Ihre grossen Figurinen lösen klar Begehrlichkeit ob ihrer intimen Ausstrahlung aus - und konturieren eine starke „Persönlichkeit“ die berührt und berühren will.